Voedingsadviezen

Vooral aan het begin van de zwangerschap kun je erg misselijk zijn en heb je niet altijd trek of zin om te eten. Probeer dan licht verteerbaar voedsel te eten, zoals een cracker of geroosterde boterham. Het is aan te raden om kleine hoeveelheden verspreid over de dag te eten, zodat er continue een beetje eten in je maag zit. Daarnaast is het belangrijk te blijven drinken, al zijn het maar een paar slokjes elk uur.

Als je verder bent in de zwangerschap verdwijnt vaak de misselijkheid en krijg je ook meer trek. Het is dan niet nodig om voor twee te gaan eten. Houd je voeding gevarieerd en eet regelmatig.

Voedingsadviezen:

Sommige dingen zijn niet verstandig om te eten of te doen tijdens je zwangerschap, omdat deze schadelijk kunnen zijn voor de ontwikkeling van je kindje, voor meer informatie kun je kijken op www.voedingscentrum.nl 

Vitamine A

Orgaanvlees zoals lever en leverproducten bevat veel vitamine A. Een teveel aan vitamine A in de zwangerschap kan nadelige gevolgen hebben voor de ontwikkeling van de baby. Het is daarom raadzaam niet teveel leverproducten te eten. Wij adviseren om geen lever te eten en leverproducten zoals leverpastei, leverworst en paté niet meer dan 1 maal per dag op je boterham te nemen.

Listeria

Kazen gemaakt van rauwe melk, “au lait cru”, kun je tijdens de zwangerschap beter vermijden (Franse kazen). Deze kunnen een bacterie “Listeria” bevatten. Je mag wel kaas eten die gemaakt is van gepasteuriseerde melk.

Toxoplasmose

In rauw vlees of half rauw vlees kan toxoplasmose voorkomen. Je moet hierbij denken aan biefstuk, rosbief, filet american, tartaar en carpaccio. In ongewassen rauwe groente en fruit kan de toxoplasmose bacterie voorkomen, was alle groente en fruit daarom goed. Ook is het verstandig stevige handschoenen te gebruiken wanneer je in de tuin werkt. Toxoplasmose komt ook voor in de uitwerpselen van katten, daarom is het verstandig om niet zelf de kattenbak te verschonen om besmetting te voorkomen.